مانترا چیست؟

مانترا چیست؟

از امین پرتوی در
Number of replies: 0

مانترا چیست؟

ما معمولا تصور می کنیم یوگا یک سری تمرینات فیزیکی و تنفسی است. آیا می دانستید تکرار یک سری کلمه یا صدا هم یک نوع از یوگاست؟مانترا یوگا یا تکرار بدون صدای کلمات یکی از قوی ترین راه ها برای پاکسازی ذهن، تمرین تمرکز و  آرام کردن احساستمان است. این نوع از یوگا یک تمرین ساده و در عین حال قدرتمند است که می توانیم از آن در زندگی روزمریمان بهره ببریم.

ذکر گفتن به عنوان یک عمل معنوی در هر سنت و مذهبی استفاده می شود. در یوگا، مانترا یک کلمه سانسکریت است که دارای قدرتی خاصی برای تغییر ذهن، بدن و روح است. مانترا یک کلمه و یا گروهی از کلمات است که با صدای بلند یا بدون صدا خوانده می شود.‘Manas’ به معنای ذهن ترجمه شده است و ‘tra’ به معنی وسیله یا ابزار . معمولا به معنی وسیله یا ابزاری برای ذهن یا چیزی که با تمرکز بر روی آن به رهایی می رسیم ترجمه می شود.


مانتراها فرمول‌های عرفانی منحصر به ‌فردی از هجاهای مقدس هستند که ابتدا در عمیق‌ترین حالت‌های مراقبه برای ریشی‌ها (حکیمان) آشکار شدند. آنها یکی از اولین اجزای یوگا و احتمالاً اولین نوع از مدیتیشن هستند که امروزه توسعه یافته شده است. شناخته شده ترین مانترا Om یا Aum است اعتقاد بر این است که این اولین صدایی است که بر روی زمین ایجاد شد. صدای اوم زمانی که تولید می شود طنینی در بدن ایجاد می کند که به آرامش بدن و ذهن کمک می کند.


مانترا یوگا سه بخش دارد قصد، معنا و زمزمه یا ارتعاش صدا در واقع شما به منظور قصد و نیت خاصی مانترا یوگا را انجام می دهید. معنا چیزی است که در مانترای شخصی شما وجود دارد و ارتعاش صدا نحوه تمرین شما است از ارتباط شما با صدای مانترا و انرژی نیروی حیات.

مانترا را می توان با صدای بلند گفت، به آرامی زمزمه کرد و یا بدون صدا در ذهن آن را تکرار کرد. برخی خواندن آن را با صدای بلند راهی برای تمرین تمرکز و عمیق تر کردن ارتباط با کلمات می دانند. و برخی آن را یک شعار درونی یا ذهنی می دانند که به سطح بالایی از تمرکز و توجه نیاز دارد و معتقدند خواندن بی صدای آن تاثیر بیشتری دارد.

جملات تاکیدی اغلب با مانترا یوگا اشتباه گرفته می شوند جملات تاکیدی ابزاری هستند که به ما در اصلاح طرز فکرمان کمک می کنند که منجر به تغییر اعمال و رفتار ما می شود جملات تاکیدی اغلب برای جذب رفاه، صلح، عشق و ... استفاده می شوند در صورتی که مانترا ها برای قدرت های معنوی و شفابخشی استفاده می شود.

انواع مانترا

سه نوع مانترا داریم بیجا (دانه)، ساگونا (با شکل) و نیرگونا (بدون شکل) مانتراهای بیجا را می توان به صورت اختصاصی مورد استفاده قرار داد، اما اغلب در مانتراهای ساگونا گنجانده می شوند تا از قدرت دانه ها استفاده کنند. بیجا مانترا با هفت چاکرا و خدایان اصلی هندو در ارتباط هستند.

مانتراهای ساگونا اشکال خدایان فردی یا جنبه های شخصی شده خدا را فرا می خوانند تلاوت مانتراهای ساگونا شکل واقعی خدای خاصی را به وجود می آورد و بدین ترتیب قدرت آن آشکار می شود.

مانتراهای نیرگونا از متون ودایی سرچشمه می گیرند و بنابراین قدیمی ترین مانتراها از این سه نوع هستند. از آنجایی که هیچ خدایی یا جنبه شخصی سازی شده ای از خداوند با این کلمات احضار نمی شود، تفسیر آنها بسیار دشوار است و به نظر می رسد که شکل یا معنای خاصی برای آنها ندارد. گفته می شود که این مانتراها هویت خود را با تمام خلقت دارند و حاوی حقایق اساسی در فلسفه یوگا هستند.


عملکرد مانتراها

از آنجایی که هر مانترا قدرت دقیقی را فرا می‌خواند، می‌توان از آنها برای اهداف بسیار خاص استفاده کرد: قدرت معنوی، شفای بیماری‌ها و برای دستیابی به خواسته‌های دنیوی. اعتقاد بر این است که مانتراها پیوندی بین عابد و معبود هستند و هر چقدر مانتراها را بیشتر تکرار کنید قدرت آن ها افزایش می یابد.

مانترا یوگا

خواندن مانترا نوعی از یوگا است که برای کمک به فرد در دستیابی به آرامش درونی طراحی شده است. شما می توانید مانتراها را تقریباً در هر مکان، هر زمان و برای هر مدت زمان بخوانید.

تمرین‌های اصلی مانترا یوگا عبارتند از: جاپا(japa)، کرتان(Kirtan) و آوازخوانی گروهی. تکنیک مدیتیشن خواندن آگاهانه مانتراها جاپا نامیده می شود. Kirtan یک تمرین عبادی است که شامل خواندن مانتراهایی است که با موسیقی تنظیم می شود. آواز خوانی گروهی اغلب بخشی از یک مراسم است یا در پایان کلاس یوگا استفاده می شود.

تکنیک مدیتیشن جاپا

مانترا جاپا تمرینی است برای تکرار مکرر یک مانترا برای چندین بار، که محبوب‌ترین آنها 108 است. در یک موقعیت راحت بنشینید و چشمان خود را ببندید، کلمه یا عبارت را بی صدا یا با صدای بلند تکرار کنید. به سرعت و ریتم خواندن، تلفظ صحیح، هدف و معنای باطنی مانترا دقت کنید. اجازه دهید ذهنتان بر روی مانترا متمرکز شود، افکار را رها کنید آرام و عمیق نفس بکشید. برای شمارش می توانید از مالا (گردنبند مهره ای) که شامل 108 مهره است استفاده کنید عابد پس از رسیدن به 108 تکرار، اگر بخواهد چرخه دیگری از مانتراها را ادامه می دهد. گفته می شود که جاپا یا جنا در صورتی مؤثرتر است که مانترا در سکوت و در ذهن تکرار شود.


فواید مانتراها

مانند دعا کردن، استفاده مکرر از مانترا می تواند تأثیرات قدرتمندی بر ذهن، بدن، روح و احساسات داشته باشد. از نظر ذهنی، مدیتیشن جاپا تمرکز را افزایش می دهد و حافظه و تمرکز را بهبود می بخشد، استرس را کاهش می دهد و احساسات را متعادل می کند. از نظر روحی گفته می‌شود که مانتراها کارمای بد فرد را از بین می‌برند، جنانا (خرد) تولید می‌کنند و یکی از بسیاری از مسیرهای یوگا به سوی خودآگاهی در نظر گرفته می‌شوند. برای دریافت بیشترین فواید، تمرین مدیتیشن روزانه توصیه می شود.

نتیجه

مانتراها برای اهداف زیادی از جمله شفا، مدیتیشن، رشد شخصی و دعا استفاده می شوند. با پیوند دادن نفس خود به ارتعاش صدا، تکرار یک مانترا به شما کمک می کند وارد یک حالت مراقبه عمیق شوید، ذهن شما را از افکار منفی پاک می کند، و شما را به خود برتر و الهی متصل می کند. خواندن این صداهای مقدس بر کانال های انرژی در بدن تأثیر می گذارد و باعث آرامش ذهن و روح می شود.

 مترجم: امین پرتوی

منبع:

https://www.yogabasics.com/learn/the-power-of-mantra/