تالار مقالات یوگا

تغذیه گیاهی

در پاسخ به: تغذیه گیاهی

از زهرا اکبری در
Number of replies: 0

ترخینه


ترخینه از خیس کردن بلغور گندم یا جو در دوغ ترش به مدت ده روز تهیه میشود . البته در روشی دیگر بلغور را به مدت چند ساعت در دوغ می پزند . پس از آن قطعاتی از مخلوط خمیر را گلوله کرده و پس از افزودن گیاهان بومی مثل پونه ،زیر نور آفتاب خشک می کنند یا در تنور های مخصوص حرارت میدهند .
تکه های خشک ترخینه را با افزودن سبزیجات و حبوبات بعنوان آش آماده می کنند.
ترخینه اولین غذای نیمه آماده میتوان شناخت. این غذا در استان لرستان .کردستان .کرمانشاه و همدان جزء غذاهای پر مصرف است .

فواید ترخینه :

-درمان آنفولانزا و سرماخوردگی
-تقویت عضلات بدن
-انرژی زا
-منبع کلسیم.منیزیم.فسفر.ویتامین D.B.A
-دندان واستخوان را استحکام می بخشد
-تقویت بینایی
-خون ساز
- بهترین غذا برای زنان باردار
-تقویت گوارش
-موثر در تقویت قلب و عروق

طبع مواد آش ترخینه:

-عدس که یک غذای کامل و پر انرژی است و دارای طبع معتدل و خشک است .پوست آن خاصیت گرم ومغزش طبع سرد دارد.عدس مناسب برای طبع پیتاست .
-اسفناج که گیاه بومی ایران است دارای طبیعت سرد و تر است و خاصیت خنک کنندگی دارد.مناسب برای طبع پیتاست.
_ پیاز پخته مناسب برای طبع واتا میباشد‌.
بلغور گندم دارای طبع گرم و خشک است و بلغور جو دارای طبع معتدل است.

آش ترخینه برای ۴ نفر :

ترخینه یک و نیم گلوله
عدس نیم پز دو قاشق غذاخوری
اسفناج خرد شده دولیوان
پیاز متوسط نگینی یک عدد
پیاز متوسط دو عدد
نعنا خشک . ادویه

طرز تهیه :

ترخینه را خیس کنید و بعد در آبکش ریخته و بشورید تا نمک اضافه خارج شود .
پیاز نگینی را تفت دهید تا سبک شود بعد زردچوبه و نعنا خشک اضافه کنید . سپس ترخینه را ریخته و آب میریزیم تا روی آن را بپوشاند . دو عدد پیاز متوسط را کامل درون طرف می اندازیم و می گذاریم مواد پخته شود . عدس نیم پز را اضافه و بعد از پخت کامل اسفناج را اضافه می کنیم . در این حین دو عدد پیاز پخته شده را با گوشت کوب برقی له کرده و به مواد اضافه میکنیم تا اش کاملا پخته و جا بیافتد .
برای تزیین از پیاز داغ .نعنا داغ و در صورت تمایل کشک میتوان استفاده کرد .
نوش جان