تالار مقالات یوگا

فواید یوگا در سه ماه اول بارداری

فواید یوگا در سه ماه اول بارداری

by نفیسه دارافرین -
Number of replies: 0

(فیزیولوژی ماه اول تا سوم):


سه ماهه اول بارداری بسیار ویژه است چون به لحاظ بیرونی نمود چندانی هم ندارد و بدن در حال مونتاژ یک سیستم پشتیبان از حیات نوزاد در درون خود است. هورمونها منتشر میشوند تا پوشش داخلی رحم ساخته شده و حجم خون برای سهولت این ساخت و ساز افزایش پیدا میکند. فشار خون کاهش پیدا میکند بنابراین قلب مایع اضافی را پمپ میکند. بافتهای عضلانی  و مفاصل شروع به شل شدن میکنند تا به رحم اجازه کشش به منظور رشد جنین را بدهند. 

اوایل این سه ماهه و قبل از هفته دهم بالاترین خطر سقط جنین وجود دارد بنابراین فعالیت بدنی در این مدت یک محیط مطلوب در اختیار رحم قرار میدهد تا جنین لانه گزینی کرده و به جفت بچسبد. همه این فعالیتهای داخلی باعث خستگی خانم بارداری میشود بنابراین بسیار مهم است که اگر میخواهید در این سه ماه یوگا انجام دهید این موضوع را به اطلاع مربی برسانید. 

(فواید یوگا در سه ماهه اول):

خانم باردار در سه ماهه اول میتواند حرکات پایه ای یوگا را انجام دهد اما بسیار مهم است که او به صدای بدنش گوش دهد و هر زمان توانست ورزش کند و هر زمان احساس نیاز به استراحت کرد، این کار را انجام دهد. اگر احساس بدی کرد باید حرکت متوقف شود و اگر با حرکتی احساس خوبی کرد باید ادامه دهد. بیشتر حرکات ایستاده مانند حرکات جنگجو در سه ماهه اول مناسب هستند. حتی حرکات تعادلی مانند درخت و عقاب مشکلی ندارند فقط کافی است آنها را کنار دیوار انجام دهند تا اگر تعادلشان به هم خورد بتوانند از دیوار کمک بگیرند. کشش رانها و لگن آمادگی بسیار مهمی برای مراحل بعدی بارداری به شمار می آید چون به افزایش گردش خون در پاها و جلوگیری از گرفتگی کمک میکند. اما حرکات ایستاده و پیچشی به دلیل فشاری که به شکم وارد میکنند نباید انجام شوند. اما حرکت نشسته پیچشی میتواند درد پشت و ناحیه پایین کمر را کاهش دهد. اما باید دقت داشت که به دلیل ترشح هورمون ریلاکسین مفاصل شل میشود و کشش بیش از حد ممکن است باعث جا به جا شدن آنها شود بنابراین باید به این موضوع توجه کنید.


(حرکات ممنوعه در سه ماهه اول):

زنان باردار باید از حرکات وارونه در این دوران اجتناب کنند چون گردش خون به رحم کاهش پیدا میکند ضمن آنکه فشار خون پایین باعث سرگیجه در این حرکات میشود.  تنها استثنا در این حرکا سگ رو به پایین است که انجام آن برای مدت کوتاهی مناسب است. به دلیل نیازهای فیزیکی در سه ماهه اول زنان باردار حرکاتی که نیاز به انرژی بالایی دارد مانند سلام بر خورشید را نباید انجام دهند. همچنین انجام حرکاتی مانند خم به عقب به دلیل کشش بیش از حد عضلات شکم به هیچ عنوان توصیه نمیشود. آنچه اهمیت دارد این است که قبل از انجام هر حرکتی وضعیت خودتان را برای مربی توضیح دهید و از او درباره انجامش مشورت بگیرید. علاوه بر این بهترین راه برای اینکه بدانید حرکتی برایتان مناسب است یا نه این است که به صدای بدنتان گوش دهید، در صورت هرگونه احساس ناراحتی بلافاصله حرکت را ادامه دهید و در صورتی که احساس راحتی کردید، آن حرکت را ادامه دهید.