تالار مقالات یوگا

یوگا و تقویت نیروی اراده

یوگا و تقویت نیروی اراده

از شیرین صادقی پور در
Number of replies: 1

یوگا و تقویت نیروی اراده


 شاید گاهی با خود این پرسش را مطرح کرده‌اید که چگونه می توان اراده‌ای قوی داشت و یا چطور می توان اراده خود را تقویت کرد؟

 اراده  نیرویی درونی است  که در تصمیم گیری  و تلاش برای رسیدن  به خواسته ها و پیگیری اهداف کمک شایانی به ما می‌کند. در حقیقت، اراده نقش اساسی در غلبه بر موانع و کسب موفقیت دارد. قدرت اراده با ایجاد انگیزه ، ما را در جهت دستیابی به آرمانهایمان هدایت می کند. نیروی اراده سبب می شود ، فرد در مسیر پیش رو از مشکلات نهراسد و برای رسیدن به خواسته های خود با پشتکار و پایداری گامهایی محکم بردارد.

 هنگامیکه اهداف با اراده دنبال می شوند ، میزان انگیزه ، اشتیاق و خلاقیت فردی افزایش می یابد و فرد قادر می گردد  بر زندگی خود و دیگران تاثیر بگذارد. خودشناسی ، شناختِ علائق و توانایی های فردی ، برنامه ریزی، نظم و هدف گذاری صحیح از عوامل اثرگذار در کسب موفقیت و نیل به اهداف به شمار می روند.

از طرف دیگر ضعف اراده تحت تاثیر عوامل گوناگونی همچون : عدم تمرکز بر اهداف، ضعف خودباوری والبته ضعف نیروی جسمانی ، می تواند به انسان در عرصه های مختلف زندگی صدماتی وارد کند. در حقیقت فقدان این میل درونی و نبود شوق و علاقه برای رسیدن به اهداف مورد نظر، می تواند منجر به افزایش احساس ناکامی در افراد گردد که  این امر می تواند بیماری های جسمی و روحی گوناگونی را سبب شود. در واقع رمز موفقیت و پیشرفت افراد داشتن اراده محکم و قوی است.

 اما یوگا چه راهکارهایی را برای تقویت نیروی اراده در اختیار ما قرار می دهد ؟‌

یوگا ما را به خود واقعی و جوهره حقیقی مان نزدیک می کند و موجب اتحاد و تعادل در زندگی مان می شود.  از آنجا که جسم و ذهن  ارتباطی عمیق با هم دارند ، بررسی های انجام شده نشان می دهد که یوگا موجب افزایش رشد بافت های مغزی می شود و می تواندبه رشد اعمال قسمت هایی از مغز که در تفکر ، تمرکز ، حافظه ، تصمیم گیری و تنظیم احساسات نقش دارند را  افزایش داده یا تقویت کند.

 تمرینات یوگا باعث ایجاد آرامش در ذهن و جسم شده که نتیجه آن تقویت قدرت تمرکز و اراده است؛ علاوه براین یوگا با  اتحاد نیروهای مثبت و منفی وجودمان ، جسم و جان ما  را سرشار از نور آگاهی می سازد .

 آموزه های یوگا به ما راه های ارتباط و ورود به جریان شعور را می آموزد و با هوشی که در تک تک سلول های بدن ما جاری است هماهنگی و تعادل در زندگی را برای ما به ارمغان می آورد.

یوگا به هشت شاخه یا مرحله تقسیم می شود که شامل : یاما ، نیاما ،آسانا ،پرانایاما ، پراتی آهارا ،دهارنا ،دهیانا و سامادهی می شود.

پرانایاما مرحله چهارم یوگا است و یکی از مراحل مهم در رشد ذهنی در تمام گرایشهای یوگاست.

 تمرینات پرانایاما موجب نهادینه کردن انرژی پرانا در درون ما و کنترل ذهن ،تنفس و جریان زندگی می شود؛ از تمرینات تنفسی در این راستا می‌توان بهر ه ی بسیار برد.

  ‏بی.کی.اس آینگار  در کتاب" پرتوی بر پرانایاما" اذعان می دارد:  تمرینات پرانایاما باعث ثبات ذهن ، تقویت اراده و قضاوت صحیح می شود؛ همچنین او تاکید می کند پرانایاما  به افکار ، امیال و اعمال رهرو نظم می‌بخشد و از این طریق آرامش و اراده لازم برای تسلط برخویشتن را فراهم می سازد. از میان تمرین های متنوع تنفسی در یوگا می توان به نادی شودان اشاره کرد.

 تمرین تنفس نادی شودان موجب افزایش قدرت اراده ، تمرکز فکر ،تصمیم‌گیری و هوشیاری شده و با کاهش اضطراب به ثبات و آرامش ذهن کمک می کند .


علاوه بر پرانایاما ، مراقبه نیز در کاهش پراکندگی ذهنی و افزایش تمرکز نقش مهم و اساسی دارد. مراقبه و مدیتیشن ما را با فضا و امکانات ذهن آشنا می سازد. تمرکز و توجه از مقولات مهم در مدیتیشن است که به فرد در دریافت انرژی بیشتر و دستیابی به رشد درونی یاری می رساند. تمرینات مراقبه موجب افزایش سطح آگاهی فرد شده و از پراکندگی ذهنی جلوگیری می کند. مطالعات نشان می دهد شیوه های مدیتیشن باعث بهبود چشمگیری در زمینه توجه  ،تمرکز و هوشیاری می شود و نیز به داشتن اراده قوی کمک می کند.

ادامه دارد


In reply to شیرین صادقی پور

در پاسخ به: یوگا و تقویت نیروی اراده

از شیرین صادقی پور در

اما آساناها چگونه می توانند در تقویت اراده موثر واقع شوند ؟


در بسیاری از کلاس ها پرتو جویان این پرسش را مطرح می کنند که چگونه آساناها قادر هستند بر ذهن اثر بگذارند ؟
همچنان که ذهن بر بدن تاثیر می گذارد ، تاثیر بدن بر ذهن نیز انکار ناپذیر است. یک مثال بارز در این زمینه زبان بدن است. با استفاده از زبان بدن قادریم بر دیگران اثر بگذاریم و این به علت فرایندی به نام سرایت عاطفی است که منظور دریافت احساسات بیان شده یک فرد به وسیله فرد دیگر است.
حال این پرسش مطرح می شود که آیا زبان بدن همچنان که قادر است بر دیگری اثر بگذارد توان اثرگذاری بر ذهن ما را نیز دارد ؟
بررسی های انجام شده به این پرسش پاسخ مثبت می دهد.
در واقع همان گونه که سیگنال های ذهن مان را از طریق بدن به نمایش می گذاریم، بدن هم این سیگنال ها را به ذهن ارسال می‌کند. به همین دلیل وضعیت های بدنی خاص و آساناها می توانند بر ذهن و از جمله در تقویت اراده موثر باشند.
علاوه بر آن تمرینات یوگا نه تنها سرعت عضلات را افزایش می دهد ، بلکه توانایی تصمیم گیری را نیز سرعت می بخشد.
آساناها تنها تمرینات فیزیکی ‏صرف نیستند ، چیزی فراتر از آن هستند. ماندن و توقف در وضعیت های یوگا باعث تحریک نادی ها شده و پرانا راحت تر در بدن جریان پیدا می کند . تمرکز ، ثبات و تعادل به ذهن بخشیده و در کنترل احساسات به ما کمک می کند.
آسانا های متنوعی در ایجاد و تقویت حس اراده مفید هستند ؛مانند: اوتکات آ سانا ،وضعیت کوه ، مثلث ، مثلث ۹۰ درجه و حرکات معکوس .
اما یکی ازآسانا هایی که به صورت مشخص انجام مستمر آن بسیار در تقویت نیروی اراده تاثیر گذار است سری تمرینات ویرابادراسانا (۱،۲،۳) یا جنگجو است. ویرا به معنای قهرمان می باشد.این تمرینها علاوه بر تاثیرات ذهنی تاثیرات جسمانی بسیاری همچون تقویت پاها ، عضلات پشت ، قفسه سینه ، دست ها و شانه ها دارد و در ایجاد تمرکز ، تعادل و تقویت اراده موثر است.


در پایان می توان بیان کرد که در میان عوامل مختلف و تاثیرگذار بر اراده ،یوگا جز مواردی است که نه تنها وضعیت جسمانی فرد را بهبود می بخشد بلکه با افزایش آرامش و کاهش تنش های عصبی و ممانعت از پراکندگی ذهنی، میزان تمرکز را افزایش داده و در تقویت نیروی اراده موثر است. به خاطر داشته باشید انجام مداوم تمرینات پرانایاما ، مراقبه و آسانا موجب می شود کنترل بیشتری روی ذهنمان داشته باشیم و احساس آگاهی و حضور قدرتمندانه ای را تجربه کنیم .تمرینات یوگا موجب می شود ذهن و بدنی متوازن که هدف غایی یوگا است را احساس کنیم . آموزه های یوگا به ما یادآوری می کند چنانچه در مسیر دستیابی به اهدافمان با شکست روبرو شدیم موقعیت پیش آمده را پذیرفته و آن را بخشی از فرایند رشد خود در مسیر آگاهی در نظر بگیریم و با ثبات قدم و تلاشی پایدار به راه خود ادامه دهیم در حالی که به خاطر داشته باشیم که پذیرش امور موجب آرامش و آزادی ما می گردد.