یوگا و تقویت نیروی اراده

در پاسخ به: یوگا و تقویت نیروی اراده

از شیرین صادقی پور در
Number of replies: 0

اما آساناها چگونه می توانند در تقویت اراده موثر واقع شوند ؟


در بسیاری از کلاس ها پرتو جویان این پرسش را مطرح می کنند که چگونه آساناها قادر هستند بر ذهن اثر بگذارند ؟
همچنان که ذهن بر بدن تاثیر می گذارد ، تاثیر بدن بر ذهن نیز انکار ناپذیر است. یک مثال بارز در این زمینه زبان بدن است. با استفاده از زبان بدن قادریم بر دیگران اثر بگذاریم و این به علت فرایندی به نام سرایت عاطفی است که منظور دریافت احساسات بیان شده یک فرد به وسیله فرد دیگر است.
حال این پرسش مطرح می شود که آیا زبان بدن همچنان که قادر است بر دیگری اثر بگذارد توان اثرگذاری بر ذهن ما را نیز دارد ؟
بررسی های انجام شده به این پرسش پاسخ مثبت می دهد.
در واقع همان گونه که سیگنال های ذهن مان را از طریق بدن به نمایش می گذاریم، بدن هم این سیگنال ها را به ذهن ارسال می‌کند. به همین دلیل وضعیت های بدنی خاص و آساناها می توانند بر ذهن و از جمله در تقویت اراده موثر باشند.
علاوه بر آن تمرینات یوگا نه تنها سرعت عضلات را افزایش می دهد ، بلکه توانایی تصمیم گیری را نیز سرعت می بخشد.
آساناها تنها تمرینات فیزیکی ‏صرف نیستند ، چیزی فراتر از آن هستند. ماندن و توقف در وضعیت های یوگا باعث تحریک نادی ها شده و پرانا راحت تر در بدن جریان پیدا می کند . تمرکز ، ثبات و تعادل به ذهن بخشیده و در کنترل احساسات به ما کمک می کند.
آسانا های متنوعی در ایجاد و تقویت حس اراده مفید هستند ؛مانند: اوتکات آ سانا ،وضعیت کوه ، مثلث ، مثلث ۹۰ درجه و حرکات معکوس .
اما یکی ازآسانا هایی که به صورت مشخص انجام مستمر آن بسیار در تقویت نیروی اراده تاثیر گذار است سری تمرینات ویرابادراسانا (۱،۲،۳) یا جنگجو است. ویرا به معنای قهرمان می باشد.این تمرینها علاوه بر تاثیرات ذهنی تاثیرات جسمانی بسیاری همچون تقویت پاها ، عضلات پشت ، قفسه سینه ، دست ها و شانه ها دارد و در ایجاد تمرکز ، تعادل و تقویت اراده موثر است.


در پایان می توان بیان کرد که در میان عوامل مختلف و تاثیرگذار بر اراده ،یوگا جز مواردی است که نه تنها وضعیت جسمانی فرد را بهبود می بخشد بلکه با افزایش آرامش و کاهش تنش های عصبی و ممانعت از پراکندگی ذهنی، میزان تمرکز را افزایش داده و در تقویت نیروی اراده موثر است. به خاطر داشته باشید انجام مداوم تمرینات پرانایاما ، مراقبه و آسانا موجب می شود کنترل بیشتری روی ذهنمان داشته باشیم و احساس آگاهی و حضور قدرتمندانه ای را تجربه کنیم .تمرینات یوگا موجب می شود ذهن و بدنی متوازن که هدف غایی یوگا است را احساس کنیم . آموزه های یوگا به ما یادآوری می کند چنانچه در مسیر دستیابی به اهدافمان با شکست روبرو شدیم موقعیت پیش آمده را پذیرفته و آن را بخشی از فرایند رشد خود در مسیر آگاهی در نظر بگیریم و با ثبات قدم و تلاشی پایدار به راه خود ادامه دهیم در حالی که به خاطر داشته باشیم که پذیرش امور موجب آرامش و آزادی ما می گردد.