یوگا و ام اس

یوگا و ام اس

از مهشید بیات در
Number of replies: 4

یوگا و ام اس (MS)

  ام اس، بیماری مزمن خاصی است که بر روی سیستم مرکزی اعصاب تاثیر می‌گذارد و به عبارت دیگر یک بیماری خود ایمنی است که در آن بدن بر علیه خود دست به کار می شود. بسیاری از مبتلایان به ام اس می توانند به زندگی عادی خود بدون هیچ مشکلی ادامه دهند و هر فعالیتی را که در توانشان هست انجام دهند اما تا جایی که خیلی خسته نشوند.
 اختلالات خلقی مانند افسردگی نیز در این بیماران شایع است و به تازگی خیلی ساده درمان می‌شوند.
 روند بیماری ام اس غیر قابل پیش بینی است ام اس به  چند شکل ظاهر می شود و علائم آن به شکل یکی از موارد زیر
 اتفاق می‌افتد:
- یا به صورت دوره‌های وخیم و ناگهانی بیماری که چند روز تا چند ماه به طول می‌انجامد و به دنبال آن بهبودی بیمار صورت می‌گیرد حدود ۸۵٪ موارد
-یا وخیم‌تر شدن تدریجی در طول زمان بدون دوره‌های بهبودی ۱۰ تا ۱۵ ٪ موارد
- یا ممکن است افرادی دچار دوره های عود و بهبود شوند که بعدها ادامه‌دار باشد.

بیماری ام اس MS

 

علائم ام اس

 معمول ترین و رایج ترین علائم این بیماری عبارتند از:
 مشکلات دیداری و حافظه‌ای
ضعف
 عدم تعادل و هماهنگی
بی حسی یا سوزن سوزن شدن در اندام ها

 عوامل

 علت ام اس نامشخص است با وجود این گمان می‌رود این بیماری بر اثر ترکیبی از عوامل محیطی مانند «عوامل آلوده کننده» و ژنتیک اتفاق می‌افتد.

  گستره شیوع

 ام‌اس در افرادی که در منطقه دور از استوا زندگی می کنند شایع است اگرچه موارد استثنایی نیز وجود دارد این موارد گروه‌های قومی که احتمال بروز بیماری در آنها کم است و در مناطقی دور از استوا مانند مائوری نیوزلند ،هاتریت کانادا محل زندگی سرخپوستان آمریکاو... زندگی می کنند و نیز گروه هایی که احتمال بروز بیماری در آنها بالاست و نزدیک استوا زندگی می کنند ،علت این شیوع جغرافیایی مشخص نیست. ام اس در مناطقی که افراد شمال اروپا در آن زندگی می‌کنند بسیار شایع است و تنوع جغرافیایی می‌تواند به سادگی بیانگر گستره ی جهانی این جوامع خطرپذیر باشد، کاهش تماس با نور خورشید باعث کاهش تولید ویتامین دی می‌شود و می‌تواند توجیهی برای این موضوع باشد. اما به عنوان یک بیماری ارثی به شمار نمی رود با این وجود احتمال ابتلا به ام اس در میان بستگان فرد به ویژه بستگان درجه یک بیشتر است.
ادامه دارد.

In reply to مهشید بیات

در پاسخ به: یوگا و ام اس

از مهشید بیات در

 ام اس بیماری خود ایمنی


ام اس یا تصلب بافت چندگانه که با نام اختصاری MS شناخته می شود یک بیماری التهابی است که در آن غلاف های میلین سلول های عصبی در مغز و نخاع آسیب می‌بیند.
اگرچه علت اصلی بیماری مشخص نیست اما مکانیزم اصلی آن آسیب زدن توسط سیستم ایمنی بدن یا اختلال در سلول های تولید کننده غلاف میلین است


ام اس در ۱۸۶۸ توسط ژان مارتن شارکو توصیف شد فرد دارای ام اس همه علائم یا نشانه های عصبی شناختی را دارد، رایج ترین این نشانه ها مشکلات دستگاه عصبی خودگردان، دیداری، حرکتی و حسی می باشند که شامل کم بساوایی یا خواب رفتگی،مور مور شدن، اسپاسم ،ضعف عضلات، واکنش های غیر ارادی، گرفتگی عضلات ،مشکلات دیداری ،جنبش کره چشم ،دو بینی، احساس خستگی ،درد شدید یا درد مزمن در دفع ادرار و مدفوع و مشکل در صحبت کردن می باشد، دشواری در فکر کردن و مشکلات عاطفی نیز در بین مبتلایان به ام‌اس رایج است. (پدیده یوتافس) شدت یافتن نشانه های بیماری بر اثر تماس با دمای بالا و احساس سوزش در پشت هنگام خم کردن گردن از ویژگی های بیماری ام اس می باشد.
استرس و عفونت‌های ویروسی مثل سرماخوردگی معمولی آنفولانزا یا التهاب روده ای و معده ای باعث بروز حمله می شوند، باردار بودن احتمال عود بیماری را کاهش می دهد اگرچه در طول چند ماه اول پس از وضع حمل این احتمال بیشتر می‌شود. مواردی مثل واکسن‌زدن، شیردهی و ضربه شدید بدنی( بر پدیده یوتافس) بر نرخ بیماری تاثیر نمی گذارند. تاکنون درمان و علاج خاصی برای ام اس پیدا نشده است ولی بسیاری از روشهای درمان دارویی و جایگزین در دسترس می باشد ناگفته نماند داروهای تجویز شده برای ام اس تاثیر اندک و عوارض جانبی بسیار دارند به طور مثال:
بیمار بعد از تزریق برخی از داروهای تجویز شده علائمی چون خارش در محل تزریق، گر گرفتگی ، درد قفسه سینه، تنگی نفس و اضطراب را تجربه می کنند و یا با مصرف برخی از داروهای دیگر فرد دچار سردرد، خستگی ،خواب آلودگی، ریزش مو و...می‌شود.
از جمله درمان های ثابت شده برای درمان قطعی ام اس تکنیک های یوگا است .
ادامه دارد.
In reply to مهشید بیات

در پاسخ به: یوگا و ام اس

از مهشید بیات در

ام اس و یوگا


کارشناسان و مربیان یوگا معتقدند هر چه مبتلایان به ام اس ، بیشتر حرکات و تکنیک های یوگا را انجام دهند بیشتر به مزایای یوگا جهت بهبود بیماری شان پی می‌برند چرا که یوگا رهایی و آرامش را به مبتلایان هدیه می‌دهد.
فعالیت بدنی برای افراد مبتلا به ام اس حمایتی است و یوگا با مدیریت و کنترل این بیماری به عنوان یک رشته تحقیقی_ کاربردی می تواند آموزه های مهمی داشته باشد.
وضعیت بیماران مبتلا به ام اس بعد از تمرینات یوگا به طرز عجیبی رو به بهبود قرار می‌گیرد اما یوگا درمان این بیماری نیست‌.
فواید وضعیت‌های خاص
یوگا (آسانا) حرکات تنفسی (پرانایام) و مدیتیشن برای افزایش آگاهی نسبت به بدن، رهایی از انقباض عضلات، افزایش انعطاف پذیری و قوای بدن ،غلبه بر خستگی ،افزایش تحمل حرارت و دمای بالا، تقویت گردش خون و عملکرد ارگان هایی چون مثانه و روده بزرگ نهایتاً کنترل استرس و احساس در بهبودی بیمار مثمرثمر است. به طور کلی در همه آساناها هدف اصلی افزایش آرامش و کاهش خستگی است .
در آسانا ها: خستگی و کمبود انرژی در این بیماری برطرف می گردد.
در تنفس های خاص: به دلیل اکسیژن گیری بیشتر و دفع گاز دی اکسید کربن از ریه‌ها و بافت‌ها احساس انبساط خاطر برای این بیماران به وجود می‌آید.
در مدیتیشن :نیز حالات شعف سبکی_ رهایی درونی کاهش نگرانی و اضطراب و افسردگی حس اعتماد به نفس و همچنین حضور در لحظه تحت تاثیر قرار می گیرد.


ورزش یوگا که ترکیبی از نفس کشیدن و حرکات آرام کششی است می تواند بدن را آرام کند بسیاری از بیماران که دچار سفتی عضلانی یا کاهش دامنه حرکتی بوده‌اند با انجام یوگا بهبودی خوبی را تجربه کردند.
فعالیت بدنی ،بسیار برای افراد مبتلا به ام اس حیاتی است و یوگا در مدیریت و کنترل این بیماری به عنوان یک رشته تحقیقی_ کاربردی می‌تواند آموزه های مهمی داشته باشد چه در زمان تظاهرات بیرونی و اندک این بیماری و چه در زمان مراحل بسیار شدید بیماری که فرد اجباراً به کمک ویلچر حرکت می‌کند یوگا قابل انجام است‌. هنگام انجام آسانا برای فرد دچار ام‌اس حائز اهمیت است که بدانیم چنانچه بیمار از عدم یا کاهش تحمل گرما و دمای بالا رنج می‌برد باید از گرم کردن ابتدایی قبل از آساناها بپرهیزیم و با حرکات بسیار آهسته شروع کنیم.
ادامه دارد.


In reply to مهشید بیات

در پاسخ به: یوگا و ام اس

از مهشید بیات در

کاربرد یوگا برای بیماران مبتلا به ام اس


علت ام اس ناشناخته بوده و مراقبت های شناخته شده ای نیز برای آن وجود ندارد بنابراین غیر ممکن است که بگوییم یوگا می تواند مستقیماً بر عوامل ژنتیکی ام اس و یا فرایند بیماری تاثیر بگذارد اما مطالعات و بررسی‌های معتبری وجود دارد که نشان داده یوگا می‌تواند اثرات سودمندی در انواع ام‌اس داشته باشد.
پیشروی در انجام تکنیک های کاربردی به صورت شخصی برای کسب حداکثر میزان استقلال و عدم وابستگی هدف اصلی به کارگیری در زمینه این بیماری است. بدون در نظر گرفتن کمبود انرژی، محدودیت دامنه حرکتی، اسپاسم ،ضعف، ناهماهنگی ،بی تعادلی، بی حسی و یا سوزن سوزن شدن که در قسمت های مختلف بدن وجود دارد، یوگا می‌تواند در کاهش انقباض غیر ارادی عضلات، افزایش دامنه انعطاف پذیری، بهبود توان، هماهنگی و تعادل به کار آید.
یوگا به طور موثری با افزایش توانایی‌های عملکردی به سطح بالاتر، بهبود تمرکز کلی، آرام کردن، ایجاد حس واقع گرایانه سلامتی و خوشی ،اثرات تغییرات احساسی را کاهش می‌دهد و انرژی بخش نیز هست یوگا به سه دلیل برای افراد مبتلا به ام‌اس ارزشمند است:
اول :اینکه تمرین های یوگا کمبود کار عملی را کاهش می‌دهد
دوم :اینکه با پرورش استقلال در فرد، اعتماد به نفس او را افزایش می‌دهد.
سوم: اینکه یکی از اهداف اصلی و در حقیقت هدف اصلی یوگا آرام کردن و سکوت ذهن است.
واقعیت این است که افراد مبتلا به ام اس با انجام مستمر تمرینات یوگا توانایی استقرار در مکان و تشخیص شرایط را به دست می‌آورند و می‌توانند از برخی شرایط فیزیولوژیکی محدود کننده اجتناب کنند و یا حتی آنها را از بین ببرند که این امر وضعیت راحت تری در طول زندگی برایشان فراهم می آورد و این بسیار خوب است و حس سلامتی و اعتماد به نفس را افزایش می‌دهد.
با توجه به میزان پیشرفت و پیشگیری که هر کس به فراخور حال خود دارد یوگا به تناسب آن فرد کمک می‌کند یوگا با میزان پیشرفت خود آرامش را افزایش داده و همچنین حس تسلط و کنترل فرد را بالا می‌برد برخلاف دیدگاه غیر واقعی که درباره نبوغ نامتعادل و نامنظم در این گونه افراد سخن می‌گوید ،ثبات عاطفی در بیماران ام‌اس ،ظرفیت شناختی و روش خلاقانه در زندگی را بهبود می‌بخشد.
ادامه دارد.
In reply to مهشید بیات

مزیت یوگا برای بیماران ام‌اس

از مهشید بیات در


مزیت یوگا برای بیماران ام‌اس


۷ مزیت یوگا برای بیمارانی با هر نوع ام اس و همچنین بیماران دیگری با مشکلات مشابه :
1-کاهش خستگی
2- بهبود دامنه حرکتی
3- کاهش اسپاسم
4-تقویت کردن
5-هماهنگی
6-بهبود تعادل
7- افزایش اعتماد به نفس و ایجاد آرامش
با ترکیب ۶ مزیت اول اعتماد به نفس را افزایش می دهد زیرا می‌توان به طور مستقل پیگیری کرد. با انجام یوگا تمرین کننده در میابد که کنترل بسیار بیشتری روی حالات درونی و بیرونی خود دارد. هر وضعیت به آرامش فرد کمک می‌کند و تا حد امکان کیفیات خود را عرضه می‌کند.

یوگا و کاهش خستگی در بیماران ام اس


انرژی برای هر فرد همانند سرمایه برای یک شرکت است که بدون آن کاری نمی‌توان انجام داد تحقیقات اخیر نشان داده که اگر یک چیز وجود داشته باشد که در مورد یوگا وام اس ثابت شده باشد آن موضوع کاهش قابل توجه خستگی است.
آموزش یوگا روش بی نظیری است جهت مقابله با این مشکلات و عوارض ناشی از آن، یکی از ناتوانایی های عمده در ام اس و عملاً در کل بیماریهای عصبی ،از دست ‌دادن انرژی است. ممکن است فردی بخواهد از شرایط مطلوبی استفاده کند و یا نیاز به انجام کارهای خاصی داشته باشد ولی با میزان انرژی که دارد شروع و انجام وظایف برایش بسیار مشکل می شود در آموزش یوگا مانند هر جنبه دیگری از زندگی رسیدن به هدف به معنی موفقیت است .مبارزه با خستگی بسیار اهمیت دارد. مطالعات و تحقیقات انجام شده تایید می‌کند که تمرین کنندگان یوگا که دچار ام‌اس هستند نسبت به زمان قبل از شروع یوگا و سایر داوطلبانی که ورزش های دیگری را انجام می‌دهند سطح انرژی بالاتر و نشاط بیشتری دارند.
یوگا به معنای واقعی کلمه خود پویایی را در فرد افزایش داده و او را قادر می‌سازد که با انجام آن به سادگی پیش رود انرژی که یوگا به بدن می‌رساند بیشتر از انرژی است که صرف می‌کند.

۵ وضعیت که مستقیماً برای کاهش خستگی در بیماران ام اس مفید است( با کمک ابزار و البته بعد از چند ماه تمرین مداوم پیش نیازها )
1- ویپاریتاکارانی (وضعیت شمع)
2- پادماسانا (وضعیت لوتوس)
3- بوجانگ آسانا (مار کبری)
4- اردوا دانور آسانا(کمان)
5-پادماسانا(وضعیت لوتوس)
ادامه دارد.