وضعیت آلفا: Alpha Wave یوگانیدرا، پل ارتباطی خودآگاه و ناخودآگاه

وضعیت آلفا: Alpha Wave یوگانیدرا، پل ارتباطی خودآگاه و ناخودآگاه

از سینا صمیمی در
Number of replies: 0

(وضعیت آلفا: Alpha Wave) 

Sina samimi


سیستم عصبی و عملکرد غدد بدن و نیز عملکرد تمامی رفتارهای احساسی، فیزیکی و ذهنی انسان از طریق مغز پردازش می‌شود، که در واقع  همگی حاصل فرکانس‌هایی است که مغز تولید می‌کند و به پنج گروه اصلی تقسیم می‌شوند:

۱ -امواج گاما (30–100 HZتقسیم توجه و انجام معادلات و محاسبات پیچیده چندوجهی

۲- امواج بتا ( (16–31 Hz   

انجام امور روزمره در وضعیت خودآگاه همراه با پراکندگی و افکار کنترل‌نشده

۳- امواج آلفا (Hz 8–12) جدا شدن از محدودیت‌های حواس و وارد حیطه نیمه خودآگاه شدن

۴- امواج تتا (4-7Hz) حیطه‌ی ناخودآگاه. جدایی از افکار و در عدم واکنش قرار گرفتن نسبت به افکار و کدها

5- امواج دلتا (0.5–3 Hz) حیطه سکوت و ناپدید شدن قالب‌ها و الگوها، نزدیک شدن به من حقیقی (اتما)

پنج موج اصلی مغز را می‌توان به پنج دنده یک اتومبیل تشبیه کرد. موج دلتا (آهسته‌ترین موج) دنده اول است، تتا دنده دوم، آلفا دنده سوم، بتا دنده چهارم و گاما دنده پنجم.

گاما: با فرکانس حدودی (۳۰ تا  ۱۰۰) دور در ثانیه (هرتز)، بیشترین فرکانس را در مقایسه با سایر امواج مغزی دارد. ارتعاش این امواج  موجب هوشیاری و دقت بسیار بالا می‌شود و موجب حل مسائل پیچیده و چندوجهی و توی‌در‌توی می‌شود که همزمان به حافظه‌ای نیرومند نیاز هست. این وضعیت همیشه و برای همگان قابل تجربه نیست و در افراد خاص ایجاد می‌شود.

بتا: این فرکانس‌ها یا امواج مغزی، در حالت بیداری معمولی از ۱۴ تا -۲۱ سیکل در ثانیه متغیر است که به آن امواج مغزی"بتا" گفته می‌شود و به‌طور معمول فعالیت‌های روزمره‌ی ما در بیداری را شامل می‌شود.  

آلفا: یکی از پنج موج اصلی مغز (گاما، دلتا، تتا، آلفا و بتا) است که در دستگاه ثبت امواج مغز به چشم می‌خورد. این امواج، پالس‌های الکتریکی را در مغز به نوسان درمی‌آورند اما ولتاژ آن‌ها بسیار پایین است (چند میلیونیم ولت). نوسان امواج آلفا حدود ده بار در ثانیه و محدوده آن ۸ تا ۱۳ دور در ثانیه است.

زمانی که به هر دلیلی هوشیاری‌مان نسبت به عوامل دنیای بیرون کم می‌شود، همانند لحظاتی که در حال به‌خواب رفتن هستیم و بر محیط خود خیلی محو و گنگ آگاهی داریم، امواج مغزی ما کاهش پیدا کرده‌است و حدوداً چهارده سیکل در ثانیه است و هر چه احساس خواب‌آلودگی افزایش یابد، امواج نیز بیشتر کاهش می‌یابد.

امواج آلفا مانند پلی هوشیاری و ناخودآگاه را به‌هم متصل می‌کنند، آلفا درگاه ورود بسیاری از اطلاعات، قوانین، باورها، مفاهیم و اخلاقیات از دنیای بیرون به ناخودآگاه و نیز واکنش‌های ما در پاسخ به وقایع دنیای بیرون است.

بنابراین وقتی ما در حال استراحت هستیم، امواج مغزی از امواج بتا به امواج آلفا تغییر می‌کنند و در این حالت فرکانسی بین 8 تا 12 هرتز دارند.

درگاه ورود بسیاری اطلاعات و قوانین و باورها، مفاهیم، اخلاقیات از دنیای بیرون به ناخودآگاه و نیز واکنش‌های ما در پاسخ به دنیای بیرون در ارتعاش‌های آلفای مغزی اتفاق می‌افتد.

سطح آلفا یکی از عام‌ترین و پرکاربردترین فضاهایی است که انسان اجتماعی می‌تواند برای مدیریت زندگی‌اش از آن بهره‌مند شود. تمرین‌های ریلکسیشن، پراتی آهارا و غیر فعال کردن حواس (خواب‌آگاهانه) و یوگانیدرا همگی در سطح آلفا عمل می‌کند.  

در این حیطه می‌توان رفتارها و باورهای جدید بسیار زیادی را کدگذاری کرد و نیز کدهای رفتاری بسیاری همچون ترس‌ها، وسواس‌ها، اعتیادها، عدم اعتماد به‌نفس و ... که از کودکی در ذهن نهادینه شده‌است را غیر فعال نمود.

همچنین تمامی تصورات و مفاهیم ثبات یافته در وضعیت آلفا در نیمه خودآگاه و ناخودآگاه ذهن ساختاری می‌یابد که دارای مغناطیسی می‌گردد که به جذب و خلق مشابه خود در دنیای بیرون می‌گردد.

سطح آلفا یکی از عام‌ترین و پرکاربردترین فضاهایی است که انسان اجتماعی می‌تواند برای مدیریت زندگی‌اش از آن بهره‌مند شود. 

تتا: امواج تتا، با فرکانس 4تا 7 هرتز، به عمیق‌ترین تجارب مدیتیشن و خلاقیت مرتبط می‌باشند.

امواج تتا از آلفا و بتا آرام‌تر است و دامنه‌ای بسیار گسترده و پیچیده دارد. دستیابی به امواج تتا معمولاً در زمان خواب ممکن می‌شود.

دلتا: امواج دلتا، امواج فراآگاهی و سیستم ارتباطی به آگاهی چندبعدی هستند؛ بلندترین دامنه و پایین‌ترین فرکانس (4-5 هرتز) را دارند. فرکانس این امواج به صفر نمی‌رسد زیرا داشتن فرکانس صفر به معنای مردن است. امواج مغزی افراد در حالت کما شباهت به امواج مغزی دلتا دارد.

اساتید بزرگ یوگا، عرفای بزرگ، شمن‌ها و ... در مراقبه‌های عمیق خود، آگاهانه تلاش می‌کنند که وضعیت دلتا را تجربه کنند و از آن طریق حتی ضربان قلب و جریان تنفس را کنترل کنند و به آستانه تجربه مرگ و کما نزدیک شوند.

سکوت عمیق ذهن، دریافت و شهود در این صورت امکان‌پذیرتر می‌گردد.  

یوگا به دنبال تسلط بر این وجوه حیاتی است تا با تمرین‌های مختلف به ایجاد هماهنگی و مدیریت بهتر کیفیت بودن برسد.

 Sina samimi


Attachment 800px-Savasana_artistic.jpg