یوگا مادر و کودک

در پاسخ به: یوگا مادر و کودک

از مریم بهنام در
Number of replies: 0

یوگا برای مادر و کودک


اگر به دنبال راهکاری هستید که کودک شما در عین سلامت و آرامش روحی و ذهنی، سلامت جسمی را هم بدست بیاورد یوگا همان چیزی است که نیاز دارید. یوگا به همه جنبه‌های زندگی آنها کمک می‌کند و هردو شما می‌توانید از آن بهره‌مند شوید. خیلی عالی خواهد بود که شما و کودکتان در کنار هم قرار بگیرید برای یک فعالیت مفید و سازنده؛ هنگامی که شما یک کودک و چند کودک در خانه دارید ، رفتن به باشگاه می تواند چالش برانگیز باشد. حتی اگر انگیزه قوی نیز داشته باشید ؛ مسئله مراقبت از کودکان وجود دارد با تمرین های زیر در منزل می توانید این مشکل را حل کنید، در زیر به چند نمونه از تمرینات یوگا می پردازیم.

حرکت پل

به روی زمین دراز بکشید و کودک تان را روی پاها بخوابانید. سپس باسن تان را از روی زمین بلند کرده و در همان حال کف پاهای تان را محکم روی زمین نگهدارید(عضلات باسن را منقبض کنید )
زمانی که باسن و کودک تان را بالا می آورید عمل دم را انجام دهید و در همان حال بدن تان را تا قسمت قفسه سینه و چانه خود به طرف بالا بکشید .
سپس با فشار آوردن به روی شانه های تان و فشار دادن کف دست های تان به روی زمین، خودتان را به طرف بالا هل داده و کمی بدین شکل به سمت بالا حرکت کنید .
این وضعیت پاها و لگن تان را تقویت می کند و ستون فقرات تان را از گرفتگی درآورده و قسمت بالای کمر و قفسه سینه تان را باز می کند .



تمرین قایق

به روی پشت خوابیده و پاهای تان را با زاویه 90 درجه، خم کنید. شانه های تان را کاملاً از روی زمین بلند کرده و به سمت بالا هل دهید و در همان حال کودک تان را روی ساق پاهای خود به گونه ای بگذارید که صورتش به سمت شما باشد .این حرکت می تواند ماهیچه های شکم شما و ماهیچه های پشت کودک تان را محکم و قوی کند .



حرکت سگ سر پایین

کودک تان را روی زمین بین دست های تان بخوابانید(در حالت سجده ) دست ها را به عرض شانه باز کنید و پاها در امتداد کف دست ها باشد .
در همان حال عمل دم را انجام دهید و سپس لگن را به سمت بالا بکشید. وزن بدن تان را روی کف دست ها و پنجه پاهای تان توزیع کنید .
اکنون دست ها را کاملاً کشیده و پاها صاف، پشت زانوها را باز کرده و عضلات پشت ران را به سمت باسن، بالا بکشید .
سپس به آرامی پاشنه های پا را به زمین نزدیک کنید. انگشتان دست های تان باید کاملاً از هم باز شده باشند؛ سپس از کودک خود بخواهید به پنجه پاها و کف دست ها فشار بیاورد و زانو ها و ارنج خود را صاف کند.
این حرکت عضلات پشت ران را منعطف می کند. همچنین از سفتی و خشکی موجود در کتف و شانه ها می کاهد .
گردش خون را به سمت سر بهبود بخشیده و در نتیجه فرد احساس سبکی در ناحیه سر و مغز می کند و موجب رفع خستگی های عضلات کمر می شود .




درخت

. به طرز صحیح کنار فرزندتان بایستید،به صورتی که از پهلو کنار هم ایستاده باشید (از پهلو به هم تکیه دهید) همرا ه با بازدم پای چپ خود را بلند کرده کنار ساق پای راست قرار دهید به صورتی که انگشتان پا به سمت پایین باشد و همزمان از کودک خود بخواهید با پای مخالف خود همین حرکت را انجام دهد سپس دست چپ خود را بالا بیاورید و از کودک خود بخواهید دست راست خود را بالا بیاورد و دستهایتان را بهم تکیه دهید دست مخالف خود و فرزندتان را مقابل بدن خود بگیرید چند شماره در همین وضعیت مکث کنید. زانوها و عضلات كمر را نيرومند مي سازد ، انعطاف پذيري كشاله ران را افزايش ميدهد و انجام اين حركت تمركز و توازن را تقويت مي كند.



حالا که از اهمیت یوگا و تاثیری که بر سلامتی فرزندتان دارد آگاه هستید، لازم است که بدانید کدام حالت و حرکات برای کودکان مناسب هستند. باید حرکت‌های ساده‌تر را پیدا کنید که کودک بتواند آنها را یاد بگیرد. بعضی از حالت ها که انجام آنها برای کودکتان کمی سخت هستند برای به چالش کشیدن آنها لازم است، ولی نباید به قدری سخت باشد که فرزندتان خسته و دلزده شود.